Žemaitijos vaikai mokėsi skaityti ne tik akimis, bet ir pirštais

Grįžti atgal
/2014-09-26/

Žemaitijos vaikai mokėsi skaityti ne tik akimis, bet ir pirštais
 
Klasėje vyksta netradicinė pamoka: vaikai su baltomis skarelėmis ant akių susikaupę vedžioja pirštais per knygos puslapį, bandydami pagal iškilius kontūrus atpažinti piešinėlį. „Namelis!“, „Žaltys!“, „Saulė!“ ‒ suklega džiugūs balsai.
 
Skaitymo užrištomis akimis pamokoje šią savaitę dalyvavo 90 ketvirtokų iš Žemaitijos.
 
Luokės vidurinė mokykla, Plungės vyskupo Motiejaus Valančiaus pradinė mokykla ir „Saulės“ pradinio ugdymo skyrius bei Platelių gimnazija su dideliu susidomėjimu įsitraukė į socialinį projektą „Skaitau akimis ir pirštais“, organizuojamą VšĮ „Verslas ar Menas“.
 
Projekto tikslas – ne tik skatinti vaikų norą skaityti, lavinti jų kritinį mąstymą bei kūrybiškumą, bet ir supažindinti vaikus su neregių pasauliu per unikalią skaitymo priemonę – pirmąją Lietuvoje reginčiųjų ir Brailio raštu išleistą knygą „Eglė, žalčių karalienė“.
 
„Dažnai vaikai, ypač iš mažesnių Lietuvos miestelių, nėra gyvai matę neregio ar juo labiau su tokiu žmogumi bendravę. Tačiau vaikai, skirtingai nei mes, suaugusieji, yra labai smalsūs ir nebijo tyrinėti to, kas jiems nauja. Šiuo projektu siekiame ugdyti augančios kartos požiūrį į kitokius žmones, kad vaikai nuo pat mažens žinotų, jog pasaulyje yra ir tokių žmonių, kurie skaito kitaip nei jiems įprasta“, – sakė projekto iniciatorė Eglė Jokužytė.
 
Edukacinė programa ketvirtokams susideda iš dviejų dalių – vieną jų veda literatūrologė Neringa Mikalauskienė iš Tarptautinės vaikų ir jaunimo knygos asociacijos, kitą – aktyviai į socialinę veiklą įsitraukusi pedagogė neregė Vaida Butautaitė. Pirmoje pamokoje mokiniai kviečiami pasikalbėti apie pasakos reikšmę kompiuterių ir šiuolaikinių technologijų amžiuje, pasvarstyti, ko gali išmokyti tiek vaiką, tiek suaugusįjį senovėje sukurti ir iš lūpų į lūpas perduodami tekstai. Pateikiamas originalus lietuvių liaudies pasakos „Eglė, žalčių karalienė“ aiškinimas ‒ kaip galimybė sujungti du pasaulius: reginčiųjų (Eglės) ir neregių (Žilvino).
 
Antroje dalyje užsirišę akis ir gavę į rankas netradicinį knygos „Eglė, žalčių karalienė“ leidimą, vaikai bendrauja su Vaida, kuri padeda jiems pažinti knygelę per kitą pojūtį – lytėjimą.
 
Vėliau vaikai turi galimybę užduoti Vaidai visus jiems rūpimus klausimus apie žmonių su regėjimo negalia gyvenimą, susipažinti su Brailio rašto mašinėle. Vaida ne tik parodo vaikams, kaip ja naudotis, bet ir parašo laišką, kurį vaikai gali perskaityti pasinaudodami Brailio abėcėle, atspausta ant atvirukų įprastu ir Brailio raštu, organizatorių dovanojamų prisiminimui mažiesiems projekto dalyviams.
 
Plungės vyskupo Motiejaus Valančiaus pradinės mokyklos direktorės pavaduotoja ugdymui Danguolė Alčauskienė dalijosi įspūdžiais apie jai pačiai naują patirtį. „Tai buvo puiki galimybė pedagogams ir vaikams prisiliesti prie nereginčiųjų pasaulio. Visiškai sutinku su Neringa, kad mes bijome to, ko nepažįstame: mums tai kelia nerimą, stengiamės apie tai nekalbėti ar net negalvoti. Šio projekto dėka vaikai suprato, kad neregiai tokie pat kaip ir mes, tačiau pasaulį jie pažįsta kitais pojūčiais. Buvo nuostabu stebėti susikaupusius net pačius neramiausius vaikus, piršteliais bandančius „perskaityti“ nematomus paveikslėlius. O paliktas Vaidos Brailio raštu parašytas laiškas jau tą pačią dieną buvo perskaitytas. Tad dar kartą dėkoju už galimybę dalyvauti šiame projekte ir už sustabdytą akimirką tam, kad pamatytum šalia savęs žmogų su balta lazdele“, – kalbėjo D.Alčauskienė.
 
Projektas „Skaitau akimis ir pirštais“, kurį iš dalies finansuoja Lietuvos kultūros taryba – tai tik nedidelė dalis VšĮ „Verslas ar Menas“ įgyvendinamų iniciatyvų, siekiant mažinti atskirtį tarp matančių ir regėjimo negalią turinčių žmonių. E.Jokužytė prisipažįsta svajojanti, kad kiekvienas iš mūsų gebėtų pasaulį matyti ne tik akimis, o savo namuose visi Lietuvos vaikai turėtų kitokią – matantiems ir neregiams pritaikytą knygelę.
 
„Vystau būtent šią leidybinę kryptį, nes noriu, kad vaikai su regėjimo negalia turėtų lygiai tokią pat galimybę skaityti jiems patinkančias pasakas, kaip ir kiti vaikai. Lietuvos knygynuose nėra knygų Brailio raštu, todėl ir pats raštas neregių yra vis mažiau naudojamas. Įvairiais tyrimais įrodyta, kad Brailio rašto mokėjimas tiesiogiai susijęs su tolesniais neregių vaikų pasiekimais. Tuo tarpu matantiems vaikams tokios knygelės įdomios, nes lavina fantaziją ir ugdo vaikų kūrybiškumą“ – sakė E.Jokužytė.
 
Tiek projekte dalyvavę ketvirtokai, tiek kiti Lietuvos vaikai kviečiami dalyvauti konkurse „Kaip aš matau pasaulį užmerktomis akimis“ ir rašyti esė, rašinius ar kurti pasakas šia tema. Profesionalios komisijos atrinkti darbai pateks į naują knygą vaikams reginčiųjų ir Brailio raštu. Konkurso taisykles galima rasti internetinėje svetainėje www.vam.lt.
 
Iniciatyvos „Skaitau akimis ir pirštais“ organizatoriai tikisi, kad projektas iš Žemaitijos persikels ir į kitus Lietuvos regionus, kad kuo daugiau moksleivių turėtų galimybę dalyvauti pamokoje užrištomis akimis.

Žemaitijos vaikai mokėsi skaityti ne tik akimis, bet ir pirštais Žemaitijos vaikai mokėsi skaityti ne tik akimis, bet ir pirštais Žemaitijos vaikai mokėsi skaityti ne tik akimis, bet ir pirštais Žemaitijos vaikai mokėsi skaityti ne tik akimis, bet ir pirštais

Svetainių kūrimas